Prvi na Googleu - besplatno oglašavanje na internetu
28.6.2008., autor: Hrvoje Komljenović
Što znači prva pozicija na Googleu iz perspektive oglašavanja?
Internet je idealan medij za ciljano oglašavanje. No, ova činjenica u
praksi se često zanemaruje. Vlasnici web stranica žele što veću posjećenost ne razmišljajući pri tome o kvaliteti posjeta i interesima posjetitelja.
SEO tvrtke koriste činjenicu kako velika većina vlasnika web stranica
ne prati ili čak ne razumije statistike posjećenosti te im selektivno prezentiraju samo one podatke koji su za njih pozitivni, a to je najčešće ukupan broj posjeta web stranica.
I doista, nakon SEO optimizacije taj se broj vidno poveća i samim time se smatra kako je proces optimizacije uspješno obavljen. Međutim, već površnom analizom statistika posjećenost (npr.
Google Analytics), vidljivo je kako je većina tih posjeta bezvrijedna. Ok, ljudi su vidjeli ime tvrtke i logotip što je već samo po sebi neki uspjeh, no
nisu našli informaciju koja ih je zanimala. Ukoliko često naiđu na web stranicu koja im ne pruža relevantne informacije, svrstat će ju u kategoriju SPAM-a, odnosno
stvorit će negativno mišljenje o tvrtki i brendu.
Uspješnost SEO optimizacije i internetskog marketinga zapravo se mjeri povećanjem prodaje. Ukoliko izostane povećanje broja kvalitetnih upita, odnosno prodaje, kampanja se smatra neuspješnom bez obzira na
eventualno povećanje količine posjeta.
Biti prvi na Googleu za relevantne ključne riječi i fraze donosi veću posjećenost web stranica a samim time i veću mogućnost da netko izabere upravo vaše proizvode i usluge. Ako uzmemo u obzir činjenicu kako većina ljudi informacije pronalazi na internetu, pomoću internetskih pretraživača, postaje jasno zašto je dobro biti prvi na Googleu ili barem u prvih dvadesetak rezultata, koliko ih prosječan surfer pogleda. Dobra pozicija u rezultatima pretraživanja zapravo je besplatno oglašavanje vaših proizvoda i usluga na internetu. Korisnici koji traže određene proizvode i usluge i pronađu vaše web stranice, ukoliko pri tome na vašim stranicama pronađu relevatne i korisne informacije, vrlo vjerojatno će vas kontaktirati te na posljetku nešto i kupiti.
Kako biti prvi na Googleu?
Pozicija u rezultatima pretraživanja ovisi o raznim čimbenicima kao što su npr. sadržaj web stranica, metapodaci (naslovi, ključne riječi i opisi) te kvaliteta veza (linkova) koje vode do vaših web stranica. Optimizacija web sadržaja za pozicioniranje na tražilicama (eng. Search Engine Optimization) ili skraćeno SEO, jedna je od najtraženijih usluga unutar internetskog marketinga. Ova usluga razvila se pojavom sve veće količine sadržaja na internetu te samim time i sve veće konkurencije između web stranica. Količina web stranica se ubrzano povećava a Google i dalje prikazuje 10 rezultata po stranici za pojedino pretraživanje. Osim toga, ubrzano se povećava i broj korisnika interneta širom svijeta. Bez obzira čime se bavili, danas je gotovo nezamislivo poslovanje bez interneta.
Najprije moramo razjasniti što to doista znači biti prvi na Googleu, pa tek potom možemo analizirati načine kako to postići. Google Organic SERPs ili prirodni rezultati
pretraživanja ono su što svakodnevno gledamo (i klikamo) prilikom pretraživanja weba. Osim prirodnih rezultata pretraživanja, Google nam nudi i plaćeno oglašavanje na stranicama s rezultatima pretraživanja, kao i na
stranicama partnera širom interneta. Prirodni rezultati zauzimaju središnje mjesto, dok su plaćeni oglasi posebno označeni te postavljeni iznad prirodnih rezultata i desno od njih.
Nas ovdje zanima kako zauzeti što bolju poziciju u prirodnim rezultatima pretraživanja (eng. Organic Search Results).
Google koristi
mehanizam nazvan PageRank kako bi što kvalitetnije pozicionirao web stranice u rezultatima pretraživanja. Prisjetimo se, prirodni rezultati pretraživanja osnovni su Googleov proizvod i njima
je doista stalo do toga da korisnici Google tražilice dobiju što relevantniji i kvalitetniji sadržaj pretražujući web pomoću internetske tražilice. Google koristi složene i tajne algoritme kako bi što
preciznije izračunao relevantnost sadržaja web stranica za određeni pojam pretrage.
Prilikom izračuna relevantnosti web stranica, u obzir se uzimaju parametri kao što su "susjedstvo" (eng. Neighborhood), odnosno kakve su web stranice s kojima su povezane vaše stranice te
ključne riječi u naslovima, vezama (linkovima) i samom sadržaju vaših web stranica.
Tražilica "vidi" svaku vezu na vaše web stranice kao jedan glas ili bod. Što više veza, odnosno glasova ima određena stranica i ako te veze dolaze s relevantnih stranica, to će bolje biti pozicionirana u
rezultatima pretraživanja. Dakle, kvalitetan web sadržaj koji će ljudi rado pročitati i sami postaviti veze na njega te ključne riječi u naslovima, vezama i sadržaju web stranica nužan su uvjet za
dobro pozicioniranje na Googleu.
Ako vam je odmah palo na pamet kako biste mogli prevariti internetske tražilice upisivanjem lažnih podataka u metapodatke ili sadržaj stranice te kako biste mogli preko noći "nabaviti" na tisuće veza prema
svojim stranicama s raznih internetskih direktorija ili tzv. farmi linkova, možda je bolje da i ne pokušavate takvo što jer Google veoma lako otkriva pokušaje prijevare i sankcionira ih lošijom pozicijom ili
čak potpunim izbacivanjem web stranica iz svojih rezultata pretraživanja. Neke Black Hat SEO metode mogu polučiti manji ili veći uspjeh pri postizanju bolje pozicije na Googleu, međutim većina ih je kratkog
daha i ukoliko se oslonite na takve metode, na kraju sigurno gubite.
Najčešće greške
Velika većina web stranica u Hrvatskoj, a i širom svijeta, nije izrađena u skladu s web strandardima. U tehničkom ali još i više u marketinškom smislu. Internet obiluje web stranicama koje su
izrađene u flashu, na kojima se nepotrebno i pretjerano koriste tehnologije kao što je JavaScript ili se važni podaci nalaze u jpg, gif ili nekom drugom grafičkom formatu.
Sve ovo onemogućuje tražilicama indeksiranje (čitanje) web sadržaja, pa samim time i njegovo pozicioniranje u rezultatima pretraživanja.
U marketinškom smislu, odnosno svojim sadržajem, web stranice gotovo uopće nisu prilagođene ciljanoj publici a još manje su optimizirane za tražilice. Uzrok tome ponajviše leži u činjenici da web stranice
uglavnom izrađuju dizajneri i programeri, bez konzultacija sa stručnjacima za internetski marketing.
S druge pak strane, često se pogrešno shvaća optimizacija i pozicioniranje web stranica na Googleu te se pretjeruje s izborom sadržaja i ključnih riječi ili se postavlja
potpuno irelevantan sadržaj. To dovodi do većeg broja posjeta samih stranica, međutim dovodi i do toga da te posjete uopće nisu relevantne. Ako neka tvrtka prodaje
građevinski materijal, a mi im na stranice dovodimo ljude koji su zainteresirani za frizerske salone, očito je cilj internetskog
marketinga promašen.
Kvantiteta vs. kvaliteta
Internet je idealan medij za ciljano oglašavanje. No, ova činjenica
u praksi se često zanemaruje. Vlasnici web stranica žele što veću posjećenost ne razmišljajući pri tome o kvaliteti posjeta i interesima posjetitelja.
SEO tvrtke koriste činjenicu kako velika većina vlasnika web stranica
ne prati ili čak ne razumije statistike posjećenosti te im selektivno prezentiraju samo one podatke koji su za njih pozitivni, a to je najčešće ukupan broj posjeta web stranica.
I doista, nakon SEO optimizacije taj se broj vidno poveća i samim time se smatra kako je proces optimizacije uspješno obavljen. Međutim, već površnom analizom statistika posjećenost (npr.
Google Analytics), vidljivo je kako je većina tih posjeta bezvrijedna. Ok, ljudi su vidjeli ime tvrtke i logotip što je već samo po sebi neki uspjeh, no
nisu našli informaciju koja ih je zanimala. Ukoliko često naiđu na web stranicu koja im ne pruža relevantne informacije, svrstat će ju u kategoriju SPAM-a, odnosno
stvorit će negativno mišljenje o tvrtki i brendu.
Uspješnost SEO optimizacije i internetskog marketinga zapravo se mjeri povećanjem prodaje. Ukoliko izostane povećanje broja kvalitetnih upita, odnosno prodaje, kampanja se smatra neuspješnom bez obzira na
eventualno povećanje količine posjeta.
Navedeno često pokušavam slikovito objsniti na sljedeći način: Zamislite koji se oglašava u biltenu nekog nogometnog kluba umjesto u dnevnim novimana ili još bolje u lifestyle magazinu. Pogrešnim izborom medija i sadržaja
oglasa, očito će privući pogrešnu ciljanu skupinu, pa će tako umjesto zainteresiranih kupaca koje doista zanimaju keramičke pločice u salon navratiti skupine nogometnih navijača koje taj asortiman vjerojatno
uopće ne zanima, a koji su k tome skloni napraviti određenu količinu nereda i materijalne štete.
Mogu li kupiti poziciju na Googleu?
Ne. Poziciju u prirodnim rezultatima pretraživanja ne možete kupiti. Upravo zbog činjenice da su internetske tražilice neutralne pri pozicioniranju web stranica, ljudi ih masovno koriste za pronalaženje
relevantnih informacija. Objektivnost i neutralnost internetskih tražilica te besplatna uporaba, njihova su glavna odlika.
Ipak, možete kupiti poziciju na prvoj stranici rezultata pretraživanja kroz
programe plaćenih oglasa ili sponzoriranih veza. Ove usluge plaćaju se po kliku i dobra su metoda za oglašavanje na internetu, pogotovo ako se radi o novim web stranicama
koje još nemaju dobar PageRank ili iz drugih razloga nisu u vrhu rezultata pretraživanja. Plaćeno oglašavanje izuzetno je efikasno jer se radi o ciljanom oglašavanju. Vaš oglas vidjet će samo ljudi koji su
tražili to što vi nudite ili nešto slično tome, a plaćate samo ukoliko netko klikne na vašu sponzoriranu vezu i na taj način dođe do vaših web stranica. Sada je još jasnije zašto je dobro biti prvi na Googleu i besplatno
ostvariti veću posjećenost kroz prirodne rezultate pretraživanja.
Angažirajte SEO konzultante
Ukoliko već niste prilikom same izrade web stranica,
svakako angažirajte stručnjake za optimizaciju web sadržaja za tražilice (SEO). Sredstva uložena u izradu web stranica mogla bi biti bačen novac ukoliko stranice nisu dobro optimizirane za tražilice.
Ulaganje u SEO povećat će korisnost vaših web stranica i vrlo vjerojatno će se višestruko isplatiti u relativno kratkom roku.
Važno je napomenuti kako kod SEO optimizacije i pozicioniranja stranica na Googleu nema rezultata preko noći. Sadržaj stranica i metapodatke može se urediti vrlo brzo, no izgradnja kvalitetnih veza (eng.
Link Building), indeksiranje web stranica i izračun PageRanka postupci su koji zahtijevaju određeno vrijeme, od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci.
Dobar SEO konzultant objasnit će vam nedostatke vaših web stranica i predložiti potrebne korake za optimizaciju. Ujedno će pronaći optimalan model izgradnje veza prema vašim web stranicama te napraviti plan za postavljanje
veza.