Internet - velika prilika za male poduzetnike
19.1.2009., autor: Hrvoje Komljenović
Kako iskoristiti skrivene potencijale interneta za unapređenje vlastitog poslovanja?
Dvosmjerna komunikacija, mogućnost ciljanja zainteresirane skupine, niski troškovi i brz povrat investicije samo su neke od prednosti internetskog marketinga. Internet je postao nezaobilazan u poslovanju, koristi se kao komunikacijski, prodajni i oglasni kanal. Internet je mjesto susreta ponude i potražnje, odnosno tržište. Troškovi marketinške kampanje na internetu višestruko su manji od bilo koje druge vrste, nazovimo ga tako, klasičnog marketinga. No nije niti sve u novcu, pa bih se ja ovdje osvrnuo na druge aspekte prednosti internetskog marketinga.
Koje su prednosti internetskog marketinga u odnosu na druge oblike marketinga?
Kako bismo bolje razumjeli funkcioniranje marketinga na internetu, potrebno je poznavati mogućnosti tegnologije i navike korisnika. I sami smo korisnici interneta i kada nas nešto zanima ili trebamo neku robu ili uslugu, većina nas će u Google ili neku drugu internetsku tražilicu upisati traženi pojam te pregledati neke od rezultata pretraživanja. Ovo je ključno za razumijevanje marketinških procesa na internetu.
Osoba koja u tražilicu upiše naziv proizvoda ili usluge i kroz pretragu dođe do ponuđača baš te robe ili usluge, vrlo vjerojatno je potencijalni kupac. Pronalazi potencijalnog dobavljača upravo u trenutku kada je najviše
zainteresirana za neki proizvod, uslugu ili informaciju. S druge strane, mala je vjerojatnost da ste u jutro, kada idete na posao i još k tome ako vozite automobil, zainteresirani za proizvode koji vas „gledaju“ s jumbo
plakata ili vam se nude putem radijskih reklama. No, i ovi drugi, kao i novine i televizija imaju svoju svrhu i neće tek tako nestati sa scene.
Nadalje, kao veliku prednost internetskog marketinga navodim to što daje jednaku priliku malim poduzetnicima i obrtnicima kao i velikim korporacijama. Jedan mali ili srednji poduzetnik iz Bjelovara može na tražilicama biti
bolje pozicioniran od neke multinacionalne kompanije. Nije rijedak slučaj da ćete u potrazi za nekim proizvodom prije pronaći manjeg lokalnog distributera nego samog proizvođača tog proizvoda, pa bio on i poznati brend.
Kao što reče jedan od predavača na Web Strategiji, lijepo je gledati kako firma iz garaže postaje npr. nacionalni lanac trgovina.
Kako se besplatno oglašavati na internetu i što je to SEO?
SEO je skraćenica od engleskog naziva Search Engine Optimization, što u prijevodu na hrvatski jezik znači optimizacija (web stranica) za tražilice. To je relativno nova tehnika internetskog marketinga koja se razvila u samostalnu uslugu na tržištu.
Razvojem internetske infrastrukture i sve većom dostupnošću interneta, razvija se i web sadržaj. Danas svaki ozbiljniji poslovni subjekt posjeduje vlastite web stranice. Marketinški stručnjaci utvrdili su kako većina posjeta web stranicama dolazi preko internetskih tražilica kao što su Google, Yahoo, Live Search itd. Naše statistike govore kako 60 – 90 posto posjeta web stranicama generiraju internetske tražilice. Korisnici interneta ne pamte i ne spremaju adrese web stranica, već kada ih nešto zanima, upišu tražene pojmove u Google ili neku drugu tražilicu i pogledaju prvi ili nekoliko prvih rezultata pretraživanja.
Činjenica da su upravo vaše web stranice prve na tražilicama za ključne riječi vezane uz vaše poslovanje, proizvodeili usluge, besplatno će tim stranicama donijeti zainteresirane posjetitelje. Ukoliko neka web stranica nije dostupna na tražilicama, ona gotovo kao da i ne postoji.
Za ilustraciju često povlačim sljedeću paralelu: web stranice koje nisu optimizirane i dostupne na tražilicama imaju vrijednost kao i 20.000 promidžbenih letaka, ok kojih desetak podijelite svojim prijateljima, a ostatak spremite u podrum. Promidžbeni materijal spremljen u podrum, daleko od očiju zainteresiranih ljudi, neće obaviti svoju funkciju jednako kao što ni web stranice koje ne možete pronaći na tražilicama neće obaviti svoju funkciju.
Za razliku od drugih oblika oglašavanja, SEO stavlja informaciju na prvo mjesto i koristi besplatne rezultate pretraživanja na tražilicama kao oglasni prostor. Korisnika morate privući kvalitetnom informacijom prije svega, a tek kada je došao na vaše web stranice postaju bitni i ostali elementi, kao npr. dizajn. Logika je suprotna od klasičnih oblika oglašavanja gdje se naglasak stavlja prije svega na vizualni dojam.
Jesu li web stranice hrvatskih tvrtki optimizirane za tražilice i kakva je situacija u odnosu na razvijene zemlje Zapada?
Većina hrvatskih web stranica nije optimizirana za tražilice, a dio njih uopće nije niti uvršten u indekse tražilica. Slična situacija je i u razvijenijim zemljama, s time što su oni počeli s optimizacijom weba nešto ranije od nas. Zapravo je začuđujuća činjenica kako kod nas neki od najvećih web portala i web stranice nekih od vodećih tvrtki uopće nisu optimizirane za tražilice ili čak nisu izrađene u skladu s web standardima.
Razlog tomu ponajviše leži u činjenici da imamo tri osnovna pristupa izradi web stranica: dizajnerski, programerski i „sam svoj majstor“. Dizajneri su s papira i drugih materijali došli do web stranica, programeri kroz razvoj softvera i baza podataka, a neke tvrtke su se odlučile za in-house vlastiti razvoj weba te angažirale vlastite informatičare, koji su često sistemski administratori, programeri ili „informatičari opće prakse“.
U Hrvatskoj, a i šire, još uvijek su rijetki razvojni timovi koji imaju uključene i educirane sve potrebne vrste stručnjaka za razvoj kvalitetnog weba. Ovdje je potrebno naglasiti kako je izrada web stranica multidisciplinarna djelatnost i kako je u taj proces, uz dizajnere i programere, potrebno uključiti i marketinške stručnjake, stručnjake za jezik, prodaju, odnose s javnošću te još neke profile po potrebi.
SEO je, zapravo, ispravljanje propusta koji su učinjeni prilikom izrade postojećih, odnosno prevencija i usmjeravanje prilikom izrade novih web stranica.
Nova zanimanja i poslovni procesi. Što je bitno za online poslovanje?
Razvojem tehnologije, razvijaju se i nova zanimanja i novi poslovni procesi. Ima tu svega, od SEO stručnjaka koje smo spomenuli, preko animatora na forumima, blogera, raznih administratora, pa do internetske policije. Uglavnom se radi o evoluciji postojećih, ponekad spajanju nekih postojećih zanimanja u nova ili razlaganje uskom specijalizacijom postojećeg na više novih zanimanja, prilagođenih internetu.
Ključnim za uspješno poslovanje na internetu smatram dobru pripremu tvrtke za otvaranje novog tržišta na svim razinama, kvalitetnu pripremu komunikacijske i prodajne strategije te poznavanje navika korisnika interneta kao i ponude sadržaja od strane sličnih tvrtki. Originalan i dobro strukturiran web sadržaj, izrađen po standardima i prilagođen tražilicama i korisnicima, tvrtki će donijeti potencijalnog klijenta. Uspješnost poslovnih web stranica ovisi o tome hoćete li posjetitelja pretvoriti u kupca te ju je najbolje mjeriti prihodom na žiro-računu, odnsom uloženog i dobivenog, a ne brojem posjeta web stranicama.
U poslovanju na internetu, uslugama kao što su dizajn, programiranje, optimizacija za tražilice, prevodilaštvo, fotografija i mnoge druge, vidim još jednu veliku priliku za male poduzetnike. To su, naime, neke od usluga koje možete obavljati online. Niste ograničeni svojom geografskom pozicijom, a usluge možete ponuditi doslovno šriom čitavog svijeta. U Consideru smo u samom startu prepoznali potencijale interneta kao svjetskog tržišta te danas dio prihoda ostvarujemo od izvoza softvera i usluga u SAD, Kanadu, Veliku Britaniju, Njemačku, Australiju i mnoge druge zemlje.