; Čitanje na webu

Čitanje na webu

19.10.2007., preveo i uredio: Žarko Komljenović

Autor članka je Jakob Nielsen, korisnički odvjetnik i ravnatelj Nielsen Norman Groupa, kojeg je i osnivač zajedno s Dr. Donaldom A. Normanom (bivšim VP za istraživanje u Apple Computeru). Do 1998. Nielsen je bio istaknuti inženjer Sun Microsystemsa.

Kako korisnici čitaju na webu?

Ne čitaju.

Ljudi rijetko čitaju web stranice doslovno; umjesto toga, skeniraju stranicu, odabirući pojedinačne riječi i rečenice . U istraživanju kojim se ispitivalo kako ljudi čitaju web stranice došli smo do zaključka da je 79 % naših ispitanika koji su bili u testnoj skupini uvijek skeniralo svaku novu stranicu na koju su naišli; samo 16 % ispitanika je čitalo doslovce (ažuriran podatak: novija istraživanja su pokazala da korisnici e-mail-brošure čitaju još letimičnije nego web stranice).

Zaključak je, dakle, da se na web stranicama treba upotrebljavati tekst koji se može skenirati, koristeći:

  • istaknute ključne riječi (linkovi na hipertekstove služe kao jedan od oblika naglašavanja; drugi su npr. različiti oblici fontova i boja)
  • smisleni podnaslovi (ne "domišljati")
  • liste označene znakovima za isticanje (bullets)
  • jedna ideja po odlomku (korisnici će prijeći preko svake dodatne ideje ako ih prvih nekoliko riječi u odlomku ne zainteresira)
  • struktura invertirane/preokrenute piramide koja započinje zaključkom
  • upola manje riječi po kartici (ili još manje) nego u konvencionalnom načinu pisanja

Zaključili smo da je korisnicima weba važna vjerodostojnost budući da nije jasno tko se krije iza informacije na webu, kao i može li se tu stranicu smatrati povjerljivom. Vjerodostojnost se može povećati visoko kvalitetnim grafikama, kvalitetnim tekstovima i upotrebom odlazećih hipertekst linkova. Linkovi koji vode na druge stranice pokazatelj su da su autori napravili svoju zadaću i ne boje se da čitatelji posjećuju druge stranice.

Korisnici preziru “marketese” (marketinški rječnik); promotivni stil pisanja s hvalisavim subjektivnim tvrdnjama (“najbolji ikad”) koji trenutno prevladava na webu. Web korisnici su zaposleni: oni žele stvarne/ispravne činjenice. Vjerodostojnost trpi i kada korisnici jasno vide da se činjenice u sadržaju stranice preuveličavju.

Mjerenje učinka unaprijeđenog pisanja na webu

Da bi se mjerio učinak nekih od sadržajnih smjernica koje smo identificirali, razvili smo pet različitih verzija iste web stranice (iste osnovne informacije; različit način izražavanja; jednako upravljanje stranicama). Zatim smo korisnicima zadali da izvode iste zadatke s različitim stranicama. Kao što je prikazano u tablicama, izmjerena upotrebljivost bila je znatno veća za sažetu verziju (58%) i za verziju koja se može skenirati (47% bolje). A kad smo ujedinili tri ideje za unapređenje stila pisanja u jednoj stranici, rezultat je bio uistinu izvrstan: 124% bolja upotrebljivost.

Verzija stranice
Primjer odlomka

Unapređenje upotrebljivosti
(u odnosu na kontrolnu verziju)

Promotivno pisanje (kontrolna verzija)
koristi „marketese“ (marketinške izraze) koji se mogu naći na mnogim komercijalnim stranicama

Nebraska obiluje međunarodno priznatim atrakcijama koje svake godine privlače gomile ljudi, bez iznimke. 1996. neka od najpopularnijih mjesta bila su Fort Robinson State Park (355 000 posjetitelja), Scotts Bluff National Monument (132 166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100 000), Carhenge (86 598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60 002) i Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28 446).

0%
(po definiciji)

Sažeti tekst
s otprilike pola manje riječi po kartici od kontrolne verzije

Šest najposjećenijih atrakcija u Nebraski 1996. bile su Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer i Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

58%

Format koji se može skenirati
koristi isti tekst kao i kontrolna verzija u formatu koji omogućuje/olakšava skeniranje

Nebraska obiluje međunarodno priznatim atrakcijama koje svake godine privlače gomile ljudi, bez iznimke. 1996. neka od najpopularnijih mjesta bila su:

  • Fort Robinson State Park (355 000 visitors)
  • Scotts Bluff National Monument (132 166)
  • Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100 000)
  • Carhenge (86 598)
  • Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60 002)
  • Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28 446).
47%

Objektivan jezik
koji radije koristi neutralne nego subjektivne, hvalisave ili izraze kojima se preuveličava (inače je jednak kao i kontrolna verzija)

U Nebraski postoji nekoliko atrakcija. 1996. neka od najposjećenijih mjesta bila su Fort Robinson State Park (355 000 posjetitelja), Scotts Bluff National Monument (132 166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100 000), Carhenge (86 598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60 002) i Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28 446).

27%

Kombinirana verzija
koristi sva tri poboljšanja u stilu pisanja zajedno: sažet, onaj koji se može skenirati i objektivan

Šest najposjećenijih mjesta u Nebraski 1996. bilo je:
  • Fort Robinson State Park
  • Scotts Bluff National Monument
  • Arbor Lodge State Historical Park & Museum
  • Carhenge
  • Stuhr Museum of the Prairie Pioneer
  • Buffalo Bill Ranch State Historical Park
124%

Prilično nas je iznenadila činjenica da se upotrebljivost dobrim dijelom poboljšala u verziji u kojoj se koristi objektivan jezični izraz (27% bolji). Očekivali smo da će se korisnicima više svidjeti ova verzija od promotivne stranice (što se i dogodilo), ali smo mislili da će metrička svojstva biti jednaka za oba tipa jezičnog izraza. Kao što se pokazalo, naša četiri mjerila izvedbe (vrijeme, greške, pamćenje i struktura stranice) također su dala bolje rezultate za objektivnu verziju nego za promotivnu. Pretpostavka od koje polazimo prilikom objašnjavanja ove spoznaje je da promotivni jezični izraz kognitivno opterećuje korisnike koji moraju trošiti resurse da bi filtrirali hiperbole i tako došli do činjenica. Kad ljudi čitaju odlomak koji započinje rečenicom: “Nebraska obiluje međunarodno priznatim atrakcijama”, njihova prva reakcija je “ne, ne obiluje” i ta ih misao usporava te odvraća pažnju od korištenja stranice.

Napomena: ovdje možete vidjeti na koji je način mjerena upotrebljivost stranica